Balhoofdpijn
-
- Berichten: 2014
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Balhoofdpijn
Ik heb veel vertrouwen in de kunsten van australman.
Laat hem er maar is naar kijken.
Strak en secuur en zeker niet te duur
Laat hem er maar is naar kijken.
Strak en secuur en zeker niet te duur
Re: Balhoofdpijn
JanmobyEvert schreef: ↑24 jan 2024, 09:41Ik heb veel vertrouwen in de kunsten van australman.
Laat hem er maar is naar kijken.
Strak en secuur en zeker niet te duur
Re: Balhoofdpijn
Zou een mooie slogan wezen voor het bedrijf waar ik werk (Mercuur bouw)
Re: Balhoofdpijn
Vanmiddag ben ik bij Hans geweest. Met de oude voorvork, het stuur en het nieuwe balhoofdpijpje van B2B gezellig op de bijrijdersstoel richting Oldambt. Op de achterbank een lariekoek (lokale lekkernij) als bescheiden remercie. Na een verwarmend welkom met een kop huisgemaakte tomatensoep trokken we de laarzen, leesbrillen en jas aan richting de werkplaats waar het allemaal gebeurt...
De strategie was snel bepaald: lengte bepalen, doorzagen, en nieuw pijpje er weer op lassen. Hans stopte tijdelijk een eindje roodkoperen buis in de balhoofdbuis tegen het inkruipen vd las.
Het gemak, de snelheid en de ogenschijnlijke nonchalance waarmee Hans de klus klaarde, verraadden dat hier een meester aan het werk was. Als gezel mocht ik de voorvork af en toe een eindje ronddraaien zodat Hans de las weer netjes kon gladslijpen. Even met het schuurlinnen nakietelen en het lijkt weer hagelnieuw. Niet te nieuw natuurlijk, want dat misstaat op de rest. Ik maak gauw nog even een fotootje maar zit nu halfgriepig binnen.
Het was erg leerzaam om dit te zien. Een eventuele volgende lasklus zal ik zelf weer oppakken maar dit vond ik net even te spannend...
Hartelijk dank, Hans, en ook de rest van de meedenkers!
Groeten, Rudolf
De strategie was snel bepaald: lengte bepalen, doorzagen, en nieuw pijpje er weer op lassen. Hans stopte tijdelijk een eindje roodkoperen buis in de balhoofdbuis tegen het inkruipen vd las.
Het gemak, de snelheid en de ogenschijnlijke nonchalance waarmee Hans de klus klaarde, verraadden dat hier een meester aan het werk was. Als gezel mocht ik de voorvork af en toe een eindje ronddraaien zodat Hans de las weer netjes kon gladslijpen. Even met het schuurlinnen nakietelen en het lijkt weer hagelnieuw. Niet te nieuw natuurlijk, want dat misstaat op de rest. Ik maak gauw nog even een fotootje maar zit nu halfgriepig binnen.
Het was erg leerzaam om dit te zien. Een eventuele volgende lasklus zal ik zelf weer oppakken maar dit vond ik net even te spannend...
Hartelijk dank, Hans, en ook de rest van de meedenkers!
Groeten, Rudolf
Laatst gewijzigd door ruudk op 28 jan 2024, 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Balhoofdpijn
Top geregeld, zo kunnen we elkaar helpen de hobby levend te houden,
Veel succes verder met het opknappen,
Veel succes verder met het opknappen,
Re: Balhoofdpijn
Top. Hans is nog een vakman van het oude stempel en zeer behulpzaam. Het is altijd plezierig toeven bij Hans en Wilma. Mooi dat het gelukt is.
Re: Balhoofdpijn
Hoi,
Hieronder nog even de foto's van het resultaat van de lasklus van Hans:
Ik heb het stuur er ook al ingeschoven, Hans, dat ging perfect!
Nu even nieuwe kogeltjes bestellen, even een laklaagje over de las en dan weer opbouwen!
Groeten,
Rudolf
Hieronder nog even de foto's van het resultaat van de lasklus van Hans:
Ik heb het stuur er ook al ingeschoven, Hans, dat ging perfect!
Nu even nieuwe kogeltjes bestellen, even een laklaagje over de las en dan weer opbouwen!
Groeten,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Balhoofdpijn
Dat is nog eens vakmanschap, chapeau zou ik zeggen
Re: Balhoofdpijn
Netjes gedaan
Re: Balhoofdpijn
Zeker mooi. En hulde voor de hulpvaardigheid van Hans.
Re: Balhoofdpijn
De tijd dat we de meeste mobylette onderdelen op de hoek van de straat konden afhalen ligt ondertussen ver achter ons.
Een mooi voorbeeld van Australman hoe je dit onderdeel weer als nieuw kunt herstellen.
Henk
Een mooi voorbeeld van Australman hoe je dit onderdeel weer als nieuw kunt herstellen.
Henk
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Balhoofdpijn
In de tegenwoordige tijd worden onderdelen eerder vervangen dan hersteld.
Maar dat behoord tegenwoordig in deze maatschappij thuis
Inderdaad de onderdelen liggen niet meer op de hoek van de straat bij de fietsen e/o brommer winkel in dorp of stad, maar daarvoor is het tegenwoordig internet afstruinen of in dit geval herstellen
Maar dat behoord tegenwoordig in deze maatschappij thuis
Inderdaad de onderdelen liggen niet meer op de hoek van de straat bij de fietsen e/o brommer winkel in dorp of stad, maar daarvoor is het tegenwoordig internet afstruinen of in dit geval herstellen
Re: Balhoofdpijn
Spannend verhaal met happy end en landelijke bijval.
Hooguit jammer, dat Willem Kaptein dit niet meemaakt.
gr jed
Hooguit jammer, dat Willem Kaptein dit niet meemaakt.
gr jed
Re: Balhoofdpijn
Ik heb veelvuldig gesproken met beide zoons van Willem Kaptein.
Het was opvallend dat zowel Jan als Ben zich verbaasden over dat na al die tijd nog mensen waren met belangstelling voor het merk Kaptein. Voor de familie Kaptein waren die brommers gewoon hun broodwinning.
Romantiseren is meer iets voor liefhebbers die op veilige afstand de mooie dingen meepikken van een bijzonder bedrijf.
Waarschijnlijk had Willem zich ook verbaasd, maar net als Jan en Ben het wel leuk gevonden, dat hun mooie nalatenschap nog steeds gekoesterd wordt.
Henk
Re: Balhoofdpijn
Ja, volgens mij was de ouwe Willem echt niet vies van een leuk modelletje en wellicht bracht dat hem ook bij Motobécane.
Goed uitgangspunt om er op door te fantaseren. Zo'n Robuust op EEG-frame in creme en groen was toch een gelikt brommertje.
Mobylettegrijs was een prachtkleur. Kaptein Mobylettes zien er goed uit en vaak weten ze overdreven vormgeving net te mijden.
amen jed
Goed uitgangspunt om er op door te fantaseren. Zo'n Robuust op EEG-frame in creme en groen was toch een gelikt brommertje.
Mobylettegrijs was een prachtkleur. Kaptein Mobylettes zien er goed uit en vaak weten ze overdreven vormgeving net te mijden.
amen jed
Re: Balhoofdpijn
Hoi,
Ook hier nog even een nette afronding van dit gebeuren, nu de balhoofdpijn verholpen is.
Behalve het eindje balhoofdpijp met goede draad, wat ik bij B2B heb gekocht en wat Australman dus keurig gelast heeft, heb ik voor de rest alles rondom het balhoofd weer met de originele onderdelen kunnen opbouwen. Ik heb het stuur met de bedieningsorganen, het voorwiel inclusief spatbord, en natuurlijk het balhoofd zelf onder handen gehad. De kabels heb ik wel nieuw aangebracht, namelijk weer met de mooie, origineel toegepaste, dunne 4mm buitenkabels voor gas, decomp., en startmanette.
Afstellen van het gas gaat trouwens net iets anders dan bij een modernere gashendel. Als je de gaskabel monteert met de gashendel helemaal "dicht", dan valt de laagste stand van de gasschuif samen met het punt waarop de decompresseur maximaal open staat. En bij de stand van de gasschuif waar de decompressieklep net dicht gaat, geef je dan al een dot gas. Je moet de gashendel dus precies in de neutrale stand fixeren, daar waar de decompresseur net sluit, en dan de gaskabel met gasschuif net dicht monteren. Dit houdt echter wel in dat de gaskabel een kleine centimeter speling krijgt als je decompresseert, want de buitenkabel van het gas beweegt nog niet mee. Daarom hoort er bij de AV3 ook zo'n extra lang geleidestukje om de buitenkabel, dat zorgt ervoor dat de buitenkabel netjes uitgelijnd blijft, ondanks de forse speling bij decompresseren. Daarom is dit geleidestukje ook net wat langer dan het geleidestukje van de decompresseur, die hoeft geen speling op te vangen. De latere gashendel, zeg maar type S1, 1955, had een glijstukje welke deze functie verbeterd overnam, dit glijstukje neemt zeg maar de speling bij de gaskabel weg, die zou ontstaan bij het decompresseren, doordat de buitenkabel van het gas bij dit glijstukje meebeweegt bij decompresseren. Ik ben namelijk erg gecharmeerd van het simpele AV3 gashendel mechanisme en heb me lang afgevraagd waarom het later gecompliceerder werd met zo'n glijstukje, maar ik denk dat dit de reden was. Maar goed, ik dwaal af.
Ik heb inmiddels ook wel een vermoeden waardoor het probleem met het balhoofd ooit is ontstaan. De borgring heeft aan de binnenzijde een wel heel summier borg'lipje'. Bij het aandraaien van de balhoofdmoer draait de borgring makkelijk mee en vernielt dan de schroefdraad van de balhoofdpijp. Dit is overigens ook gewijzigd bij de S1, het zal er vast beter op zijn geworden. Ik heb nog nooit een S1 balhoofd gedemonteerd.
Maar goed, hieronder even drie foto's van het eindresultaat van de "stuurinrichting", zeg maar het dashboard van mijn AV3, mijn mooie zelfgemaakte krul in de verlichtingssnoeren (draai het snoer strak om een middelmaatje schroevendraaier en fohn hem even behaaglijk warm, je brengt eigenlijk gewoon een permanentje aan, de krul blijft daarna mooi staan), en de opgekuiste voornaaf. Het was een mooie klus, met Hans als hoofdrolspeler. Nu de rest van de AV3 nog.
Groet,
Rudolf
Ook hier nog even een nette afronding van dit gebeuren, nu de balhoofdpijn verholpen is.
Behalve het eindje balhoofdpijp met goede draad, wat ik bij B2B heb gekocht en wat Australman dus keurig gelast heeft, heb ik voor de rest alles rondom het balhoofd weer met de originele onderdelen kunnen opbouwen. Ik heb het stuur met de bedieningsorganen, het voorwiel inclusief spatbord, en natuurlijk het balhoofd zelf onder handen gehad. De kabels heb ik wel nieuw aangebracht, namelijk weer met de mooie, origineel toegepaste, dunne 4mm buitenkabels voor gas, decomp., en startmanette.
Afstellen van het gas gaat trouwens net iets anders dan bij een modernere gashendel. Als je de gaskabel monteert met de gashendel helemaal "dicht", dan valt de laagste stand van de gasschuif samen met het punt waarop de decompresseur maximaal open staat. En bij de stand van de gasschuif waar de decompressieklep net dicht gaat, geef je dan al een dot gas. Je moet de gashendel dus precies in de neutrale stand fixeren, daar waar de decompresseur net sluit, en dan de gaskabel met gasschuif net dicht monteren. Dit houdt echter wel in dat de gaskabel een kleine centimeter speling krijgt als je decompresseert, want de buitenkabel van het gas beweegt nog niet mee. Daarom hoort er bij de AV3 ook zo'n extra lang geleidestukje om de buitenkabel, dat zorgt ervoor dat de buitenkabel netjes uitgelijnd blijft, ondanks de forse speling bij decompresseren. Daarom is dit geleidestukje ook net wat langer dan het geleidestukje van de decompresseur, die hoeft geen speling op te vangen. De latere gashendel, zeg maar type S1, 1955, had een glijstukje welke deze functie verbeterd overnam, dit glijstukje neemt zeg maar de speling bij de gaskabel weg, die zou ontstaan bij het decompresseren, doordat de buitenkabel van het gas bij dit glijstukje meebeweegt bij decompresseren. Ik ben namelijk erg gecharmeerd van het simpele AV3 gashendel mechanisme en heb me lang afgevraagd waarom het later gecompliceerder werd met zo'n glijstukje, maar ik denk dat dit de reden was. Maar goed, ik dwaal af.
Ik heb inmiddels ook wel een vermoeden waardoor het probleem met het balhoofd ooit is ontstaan. De borgring heeft aan de binnenzijde een wel heel summier borg'lipje'. Bij het aandraaien van de balhoofdmoer draait de borgring makkelijk mee en vernielt dan de schroefdraad van de balhoofdpijp. Dit is overigens ook gewijzigd bij de S1, het zal er vast beter op zijn geworden. Ik heb nog nooit een S1 balhoofd gedemonteerd.
Maar goed, hieronder even drie foto's van het eindresultaat van de "stuurinrichting", zeg maar het dashboard van mijn AV3, mijn mooie zelfgemaakte krul in de verlichtingssnoeren (draai het snoer strak om een middelmaatje schroevendraaier en fohn hem even behaaglijk warm, je brengt eigenlijk gewoon een permanentje aan, de krul blijft daarna mooi staan), en de opgekuiste voornaaf. Het was een mooie klus, met Hans als hoofdrolspeler. Nu de rest van de AV3 nog.
Groet,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 21 mar 2024, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Balhoofdpijn
ZXiet er heel verzordgd en mooi uit, Rudolf.
Dank voor je verhaal en foto's !
Dank voor je verhaal en foto's !